nienkeopdefilippijnen.reismee.nl

Maayong buntag/ Goedemorgen

Lieve allemaal!

Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn om te horen dat alles goed met jullie gaat!

Met mij is alles ook nog steeds goed. De afgelopen week ben ik veel met de jongens geweest, maar heb ook gefietst, gezwommen en getennist.. Met al het eten hier is de nodige beweging niet gek.. Gisteren ben ik naar een mis geweest op een private school. Tijdens de mis moest ik me introduceren en de priester zei dat ik een voormalig model was voor whitening soap (zeep waarvan je huid witter wordt: gebruikt iedereen hier).. en dat voor handtekeningen de kinderen na afloop van de mis naar me toe konden komen. Het was zo grappig, want het was natuurlijk niet echt waar, maar na de mis stonden er 140 kinderen om me heen voor een handtekening. Ik voelde me echt een actrice. Dit is een van de grappige belevenissen hier en zo zijn er elke dag tal van opmerkelijke dingen die ik meemaak.

Zoals beloofd stuur ik jullie mijn update van afgelopen zaterdag:

Ten eerste iedereen salamat (bedankt) voor de donaties die ik heb ontvangen, de aankomende vijf maanden zal het geld goed besteed worden aan de projecten van Don Bosco op Cebu. Binnenkort zal ik overleggen met de rector van mijn huis waar het geld het hardste nodig is.

Op dit moment ben ik in Cebu City en heb de beschikking tot internet, helaas heeft het huis waar ik woon geen internet.

Een terugblik in vogelvlucht... Vorige week maandag ben ik na een lange reis aangekomen in Cebu City. In Hong Kong vloog Berber naar Manila en ik naar Cebu. 's Avonds om 19u landde ik in het donker op Mactan Airport. Gelukkig stond Fair (een medewerker van Don Bosco) me op te wachten en werd ik naar het Provincial House gebracht. Het Provincial House is het huis waar priesters (ook wel fathers genoemd), brothers (ook Salesianen, volgelingen van Don Bosco, maar geen priesters) en sisters (Salesiaanse nonnen) wonen. Het Provincial House is de plek waar nieuwe vrijwilligers heen gaan om even bij te komen van de reis, te wennen aan het weer, de cultuur, de mensen en geintroduceerd te worden in het werk van de Salesianen. Toen ik aankwam, stonden de sisters al klaar om me te ontvangen en was er een enorme maaltijd bereid. Ik had al gegeten in het vliegtuig en was erg moe, dus ik heb helaas niet zoveel kunnen eten. Gelijk viel me al op dat iedereen heel vriendelijk is, je wordt met open armen ontvangen en ze willen alles van Nederland weten. ook merk je de bezorgdheid: 'voel je je goed? ben je niet ziek?' Ik kwam namelijk erg schor aan aangezien ik door de airco in de vliegtuigen mijn stem was verloren.

De volgende dag werd ik door Fair geintroduceerd in het werk van Don Bosco in de Visayas (midden/zuiden Filippijnen). Na een presentatie zijn we de hele stad rondgereden om alle huizen en werken van Don Bosco te bezoeken en dat zijn er nogal wat! Je kunt aan alles merken dat iedereen Don Bosco kent en er erg veel goed werk wordt verricht. Erg indrukwekkend was het feeding program in Lourdesh Parish waar kinderen uit de armste sloppenwijken met een bus worden opgehaald en rijst krijgen omdat hun ouders/familie geen eten voor hen kunnen kopen. Gelijk viel me op dat je hier als blanke lange vrouw heel bijzonder bent. Kinderen klampen zich aan je benen vast en iedereen vind je 'beautiful'.In de Filippijnen wordt erg opgekeken tegen blanke mensen aangezien zij ons zien als eerste wereld en erg welvarend. Ook wil iedereen met je op de foto. Het voelt best raar om aangekeken te worden aangezien ik mezelf niet anders voel dan de mensen hier.

De volgende dag ben ik naar een film geweest in de Shopping Mall. Dit was een film geproduceerd door de vrijwilligers van Don Bosco (SALVO genoemd), VSO en Best Buddies. de film was bedoeld om meer lokale vrijwilligers te werven voor het helpen van straatjongeren. Toen ik in de Shopping Mall was, zag ik echt de andere kant van de Filippijnen. Erg dure winkels terwijl buiten mensen leven op straat en overleven door het verkopen van eten en het vervoeren van mensen in trycicads. Een tricycad is een fiets met drie wielen en een bak waar mensen in vervoerd kunnen worden.

Ook ben ik die dag samen met een Duitse en Oostenrijkse vrijwilliger naar de armste sloppenwijk geweest in Cebu City, genaamd Pasil. Wat een ervaring, iedereen wil op de foto, overal zijn mensen en iedereen leeft/eet/wast/slaapt op straat. Ook was erg opvallend, iedereen is vrolijk ondanks de situatie waarin ze verkeren.

Donderdag ben ik samen met de fathers van het provincial House baar de verjaardag van father Jhun geweest. hij is de rector van het huis waar ik woon en mijn eerste aanspraakpunt. Het was in een woord, geweldig! Lieve mensen, alle jongens die de hele avond optredens verzorgen, mooie muziek, samen zingen en dansen.. En father Jhun is een hele jonge en moderne priester. ik was erg onder de indruk.. Ook het eten in de Filippijnen is erg belangrijk, er stond zelfs een volledig geroosterd varken op tafel. Het begint 's ochtends met een ontbijt met rijst, vis, soep, daarna snacks, om twaalf uur een uitgebreide lunch, daarna weer snacks en dan 's avonds een grote maaltijd. Ik raak inmiddels aan het eten (=veel rijst) gewend. Alles is erg zoet, dus ik ben veel aan het bewegen om op mijn gewicht te letten.

Ik kan jullie nog zoveel vertellen, maar zal proberen af te ronden. Vorige week maandag ben ik definitiefnaar Liloan gegaan. Daar leven 130 jongens tussen de 10 en 20 jaar, 4 fathers, 3 brothers en ik. De jongens komen bijna allemaal van de straat en hebben of geen ouders meer of de ouders zitten in de gevangenis of de jongens zijn (seksueel) misbruikt. Ik werd hartelijk ontvangen in het huis en ze noemen me Ate Nienke, dat betekent groet zus. Ook pakken ze je hand als ze je zien en duwen mij hand tegen hun voorhoofd. Dit heet blessing en is een teken van respect.

De jongens hebben elke dag een strikt programma en moeten om 05:30 opstaan en gaan om 22:00 slapen. Het is een drukke dag, maar ik denk dat het goed is dat ze structuur en verantwoordelijkheid leren aangezien ze dit niet gewend zijn.

's Ochtends sta ik om 05:40 op, assisteer de jongens bij het schoonmaken, dan zeggen we het ochtendgebed. De jongens gaan om 07:00 naar school. Ik heb daarna ochtendgebed met de Salesianen, daarna een mis en daarna meditatie. In de middag komen de jongens terug en gaan we voetballen en muziek maken, erg leuk! Daarna eten, de rozenkrans bidden, studeren waarbij ik standby sta voor vragen. Als laatste de goodnighttalk en dan slapen.

Dit is een normale dag uit het leven van de jongens hier. Ik zal me naast deze dingen bezig gaan houden met het lesgeven van Engels (vanaf november elke dag 2 uur), het organiseren van activiteiten en het maken van de nieuwsbrief.

Ik hoop dat ik jullie een indruk heb kunnen geven van de eerste twee weken. Ik voel me al erg thuis en heb het goed naar mijn zin.

Liefs Nienke

Ps mijn adres en Filippijnse telefoonnummer:

Nienke Kroesen

Don Bosco Boy's Home

Liloan, Cebu, 6200 Philippines

00639165381155

Reacties

Reacties

Saskia

Dag Ate!
Erg leuk om eindelijk te lezen en te horen over je eerste indrukken! Vroeg opstaan hoor, poeh!
Ik ben nu super druk met de voorbereidingen voor Annie, erg jammer dat je daar niet bij kan zijn...maar jij bent supertje goede dingen aan het doen daar! Zet hem op!
liefs

Berber

Lieve Nienk!
Leuk om je verhaal ook te lezen (ik had natuurlijk het een en ander al van je gehoord). Echt leuk dat we dezelfde dingen ondergaan. En zeker leuk dat we als puti (witte) jongedames nu een keer de blits maken, haha. Wij hebben de whitening dagcreme iig niet nodig! Ik probeer je steeds te bellen, maar er wordt steeds gezegd dat je nummer onbereikbaar is. Probeer het later nog wel een keer!

Liefs Berber.

Bea van der Weide

Hallo Nienke, wat een ervaringen! Een totaal andere wereld. Maar waar ik je niet over hoor zijn die vreselijke stormen op de Philipijnen. Vaak denk aan jullie en die arme mensen daar. Hoop dat het goed afloopt en er niet nog meer doden vallen en de schade beperkt blijft. Groetjes en veel succes Bea
p.s ook voor Berber

Elianne & Arnout

We lezen net vol verwondering je verhaal.. Echt grappig.. We hebben super zin in om te komen want we willen jou als filmster weleens in actie zien ;)

Volgens mij heb je heel fijn, dat is echt goed om te horen..Geniet ervan!

Dikke kus

nynke

Ha Nienk, wauw, klinkt super! Meditatie, lukt je dat al een beetje? Mijn pogingen tot een 8min. meditatie eindigen meestal nog steeds in een boodschappenlijstje voor het eten waar ik zin in heb... Maarja, aangezien voor jouw enorme lekkere maaltijden klaar staan, kan jij misschien de rust wel vinden. Ben benieuwd naar je verdere belevenissen! Keep it strong!

Liefs, nynk

Malou

Lieve actrice,
Ben heel blij dat het goed met je gaat en dat je geen last hebt van alle spookverhalen die wij hier mee krijgen (weliswaar in Indonesië, maar volgens mij voor de omvang ervan ook dichtbij jullie).
Zo grappig om te lezen dat jij en Berber idd dezelfde dingen meemaken: allebei Ate... Echt goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en alles opslorpt. Blijf het lekker doen en ons daar deelgenoot van maken... Ik vind het heerlijk!
Dikke kus, Malou.

Marieke

Lieve nien,

Superleuk om te lezen hoe je het daar hebt! Wat een leven hebben die mensen daar, heftig hoor.. En wat mooi dat jij daar een positieve bijdrage aan kan leveren!
Hoe vaak ben je al ten huwelijk gevraagd? :)

dikke kus

Janick

Hey Nienke, mooi om te lezen! Lijkt me bijzonder om zo'n project te doen. Je leeft echt tussen de locals. Geniet ervan! kus

Arthur K.

Hey Nienke!

Goed om te lezen -en te zien- dat alles goed gaat. Wat een ervaringen allemaal en je bent daar pas net begonnen. Ik ben benieuwd wat je nog meer allemaal gaat meemaken. Ik zal je blog in ieder geval blijven volgen!!

Groet'n uut Grunn!

michiell

hoi nienke zusje geweldig werk goed verhaal kuss michiel

Jort

Hoop verhalen hoor. Zal vast een hele schakeling zijn. Wat zal jij straks met andere ogen naar ons georganiseerde kikkerlandje kijken. Maar wel een hele ervaring dus. Succes daar nog en tot spreeks weer.

Groetjes en een kus uit het vieze koude en vooral nu natte nederland

Jaap en Dorothé

Hoi Nienke,

Leuk om je uitgebreide verhalen te lezen en om je foto's te zien.
Hier in Nederland wordt het echt herfst. Tijd voor een boek lezen binnen, maar dat zal er voor jou niet in zitten zo te zien?!

Hou je goed, liefs,

Anje

Nienke!

Wat leuk om te lezen over je leven op de Filippijnen! Super dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan!

Veel liefs,
Anje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!